Steeds meer mensen vinden een restaurant online, en daarom is het belangrijk dat ze ook via die weg een tafel kunnen boeken. De tijd dat we naar de openingsuren keken om op het juiste moment te telefoneren, is voorbij. Nu willen we heel simpel online kunnen reserveren. 

Mensen reserveren graag om zeker te zijn dat ze plaats hebben. Restaurants krijgen op de drukste momenten vaak een pak telefoontjes van klanten die een tafel willen boeken. Op die manier verlies je constant iemand die eigenlijk in de zaal moet helpen. Zeker in kleinere zaken kan dat lastig zijn. Voeg dus een tool toe aan de website van je restaurant, zodat al je reservaties snel en automatisch gebeuren.

Wat is ‘Reserveren via Google’?

Geen kanaal waar zoveel naar restaurants gezocht wordt als op Google. De populairste zoekmachine ter wereld toont jouw restaurant 24/7 aan een enorm groot aantal (potentiële) gasten die via Google of Google Maps op zoek gaan naar een leuke plek om uit eten te gaan. 

Vroeger moesten bezoekers in Google eerst je restaurant zoeken, de zoekresultaten bekijken, om vervolgens door te klikken naar de website van een restaurant naar keuze en daar een reservering te plaatsen. 

Voor het gemak van je gasten heeft Google bij je bedrijfsgegevens een knop toegevoegd die het mogelijk maakt om rechtstreeks te reserveren in jouw zaak, zonder omwegen langs je website of externe boekingsplatformen

Koppelen met je reserveringssysteem

Om gebruik te kunnen maken van Reserveren met Google heb je een online reserveringssysteem nodig zoals Resengo, Tablemanager of Formitable.

Reserveringen vanuit Google worden rechtstreeks en volledig geïntegreerd in je systeem. Je ziet in één overzicht alle reserveringen. Reserveren is alleen mogelijk met een Google account, wat de kans op no-shows aanzienlijk verlaagt. Er zijn een aantal zaken waarmee je rekening dient te houden wanneer je gebruik wil maken van ‘Reserveren via Google’. 

Google vult automatisch gegevens in

Voor alle gasten met een Google-profiel vult Google automatisch naam, telefoonnummer en e-mailadres in als ze een reservering maken. Als extra service, om het hen gemakkelijk te maken. Dit maakt de drempel extra laag om te reserveren en voorkomt simpelweg vervelende situaties van onjuiste gegevens. 

Bovendien ontvang je van Google alle gegevens die gasten hebben ingevuld. Op deze manier kun je opnieuw contact met ze opnemen indien nodig en als je geïnteresseerd bent in hoe gasten een bezoek aan jouw restaurant ervaren hebben.

Gasten reserveren 24/7, in hun eigen taal, op alle devices

Laat je klanten niet wachten tot wanneer je restaurant open is om een tafel te kunnen reserveren. Tegenwoordig moet je altijd en overal bereikbaar zijn. Klanten zullen ook meteen een goede indruk van je zaak hebben wanneer ze online kunnen reserveren.

Via Reserveren met Google kunnen gasten 24/7 reserveren. Daarna kunnen ze hun reservering zelf wijzigen of annuleren. De dienst is beschikbaar in alle talen en is speciaal ontworpen voor laptops, smartphones én tablets.

De functionaliteit in het Google-platform zorgt ook voor de oplossing van een praktisch probleem: het overkomen van de taalbarrière. De reservering widget wordt getoond in de taal die de gebruiker voor de browser heeft ingesteld. 

Extra kanaal van reserveringen

‘Reserveren met Google’ zorgt niet altijd voor extra reserveringen voor jouw zaak. De koppeling moet eerder gezien worden als een extra kanaal dat naast je reserveringssysteem gebruikt kan worden.

Vereenvoudigde extensie

Ten slotte vallen er functionaliteiten weg wanneer klanten reserveren via de Reserveren via Google knop. Voorbeelden hiervan zijn het vrijgeven van last minutes, vragen van voorschotten en kredietkaart garanties, het plaatsen van opmerkingen en meer. Het gaat hier dus om een vereenvoudigde extensie van online reserveren.

‘Reserveren via Google’ activeren

Heb je een eigen online reserveringssysteem? Koppel jouw Google-reserveerknop daar dan aan je ‘Google Mijn Bedrijf’. Zo verschijnt de reserverings knop vanzelf op jouw Google bedrijfspagina. 

Heb je nog geen Google bedrijfspagina?