Google My Business

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis platform met als doel de zichtbaarheid voor kleine en middelgrote bedrijven te vergroten.

Wanneer potentiële klanten via Google zoeken naar je bedrijf, bestaat de kans dat jouw Google-vermelding rechts naast de zoekresultaten voor extra aandacht en zichtbaarheid zorgt. Daarnaast kunnen ze in 1 klik naar je website gaan, bellen of de route naar jouw bedrijf uitstippelen.

Zorg voor relevante en up-to-date informatie

Naast je bedrijfsnaam, kan je ook een adres, telefoonnummer, openingsuren, foto’s en meer toevoegen aan je Google Mijn Bedrijf-pagina. Verder kunnen klanten ook reviews of foto’s achterlaten.

Of de gegevens van je bedrijf worden weergegeven in de zoekresultaten is afhankelijk van verschillende factoren. Relevantie, afstand en de bekendheid van het bedrijf dragen allemaal bij aan de positie van je bedrijf in lokale zoekresultaten.

Kies een bedrijfscategorie

Aan de hand van categorieën kan je je bedrijf beschrijven en in contact komen met potentiële klanten die op zoek zijn naar producten of services die je aanbiedt.

Als jouw primaire category bijvoorbeeld Pizzeria is, kan Google jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten tonen aan mensen die zoeken naar ‘restaurants’, ‘Italiaanse restaurants’ of ‘pizza’.

Geef een korte beschrijving van jouw bedrijf

Je eigen bedrijf, daar kun je de hele dag wel over praten. Maar kun je anderen net zo enthousiast maken over je bedrijf in één korte beschrijving? Welke informatie is belangrijk? Begin alvast met de belangrijkste informatie over je bedrijf:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Welk probleem los je op voor je klanten?
  • Hoe los je dat probleem op?
  • Waarom is jouw oplossing beter dan die van je concurrenten?

Hou er rekening mee dat je beperkte ruimte hebt (750 tekens), dus zorg ervoor dat de belangrijkste info aan het begin staat.

Plaats posts en communiceer rechtstreeks met jouw klanten

Net zoals in Facebook kan je via Google Mijn Bedrijf posts plaatsen. Elk type post geeft je doelgroep specifieke informatie en geeft je de mogelijkheid een actieknop aan de post toe te voegen.

  • Wat is er nieuw
    Een restaurant kan bijvoorbeeld een post maken om een nieuw gerecht te promoten.
  • Evenementen
    Een boekwinkel kan bijvoorbeeld een signeersessie van een lokale auteur of een bijeenkomst van een leesclub aankondigen. 
  • Aanbiedingen
    Een pizzeria kan bijvoorbeeld gedurende een week adverteren voor 20% korting op grote pizza’s. 
  • Producten
    Met product posts kan je producten toevoegen die worden weergegeven op het tabblad Product.
  • Update van openingstijden
    Zodra je je openingstijden hebt geüpdatet zien klanten een bericht waarin jouw recente update wordt bevestigd. 

Over posts kunnen we nog wel even verder bloggen… Houd onze blog in de gaten als je meer informatie of best practices wil lezen.

Eenvoudig reserveren met Google

Voor het gemak van je klanten heeft Google bij je bedrijfsgegevens een knop toegevoegd die het mogelijk maakt om rechtstreeks te reserveren in jouw zaak, zonder omwegen langs je website of externe boekingsplatformen.

Restaurants

Maak je al gebruik van Resengo, Tablemanager of Formitable om je online reserveringen te beheren? Dan hebben wij goed nieuws voor jou! Restaurants die met deze platformen werken kunnen nu ook reserveringen via Google ontvangen. 

Heb je een Google Mijn Bedrijf vermelding en werk je met een online reservering platform? Dan kan je deze koppelen zodat de reserverings knop verschijnt op jouw Google bedrijfspagina. 

Health, beauty & fitness

Ook kappers, schoonheidsspecialisten, therapeuten kunnen gebruikmaken van reserveringstool als Resengo of Fresha, Beheer je agenda in één handig overzicht en laat klanten zelf afspraken inplannen per tijdslot, ruimte of medewerker. Koppel je deze platformen, dan verschijnt een call-to-action knop “online boeken”.

Activiteiten & evenementen

Verkoop je tickets via platformen als Global Ticket of FareHarbor? Dan kan dat nu ook rechtstreeks in Google. Met de integratie is het mogelijk voor je bezoekers om direct in de interface van Google Maps tickets te boeken via een knop “Kaartjes kopen”.


Een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf (Google My Business) is niet alleen een onmisbare tool voor je online zichtbaarheid, het geeft potentiële klanten verschillende mogelijkheden, bezoek je website, bellen, routebeschrijving, reserveer een tafel, … Daarnaast kan je aan de hand van posts updates delen en promoties communiceren.  

Zie je op tegen het werk om je bedrijfspagina aan te maken? Informeer wat wij kunnen doen voor je. Je nieuwe pagina wordt dan netjes vermeld in zoekresultaten van Google.